Školy pre všetkých [Schools for All]

14. 12. 2024
Spoločnosť pre všetkých

Mnohé základné školy na Slovensku dnes nedostávajú dostatočnú podporu, aby sa mohli zlepšovať a reagovať na rozmanité potreby detí. Projekt Školy pre všetkých priniesol zmenu a poskytol spolupracujúcim školám komplexné a flexibilné služby, ktoré im umožnili napredovať v oblastiach, ktoré si sami vybrali.

Termín realizácie projektu: 01/01/2018 – 28/02/2022

Realizované vďaka podpore: Porticus,  Nadácia Orange, Nadačný fond Telecom

Projekt vyvinuli a realizovali občianske združenie Nové školstvo, Nadácia Milana Šimečku a Centrum pre výskum etnicity a kultúry. Všetky tri organizácie sa dlhodobo venujú vzdelávaniu a spolupracujú so školami vo výskumných, vzdelávacích, metodických a advokačných aktivitách. Zároveň zdieľajú presvedčenie, že ozajstná zmena školstva sa udeje iba podporou škôl, ktorá bude „zhora“ dobre nastavená a „zdola“ kvalitne poskytovaná.

Cieľom projektu bolo  vyvinúť, implementovať a vyhodnotiť systém poskytovania flexibilného podporného servisu v troch základných školách a miestnych komunitách a na jeho základe sformulovať návrhy na systémovú zmenu pri poskytovaní podporných služieb pre všetky školy na Slovensku. Jednotlivé aktivity prebiehali v štyroch etapách.

  1. prípravnej fáze sme po vyhlásení výzvy vyberali tri základné školy v rôznych častiach Slovenska a rôzne veľkých sídlach, nastavovali podmienky spolupráce, uzatvárali memorandá o spolupráci so školami a ich zriaďovateľmi a nadizajnovali metodológiu terénneho výskumu.
  2. Počas výskumnej fázy výskumnícky tím detailne zmapoval prostredie v troch zapojených školách a miestnych komunitách prostredníctvom 62 inidividuálnych rozhovorov, 3 fokusových skupín, zúčastnených pozorovaní na 6 vyučovacích hodinách a 5 aktivít v triedach.  Hlavné zistenia priniesli niekoľko oblastí  vhodných pre potenciálne  intervencie:
  • absencia vízie a zvnútornených hodnôt
  • podpora pri vzdelávaní žiakov s rozmanitými potrebami
  • metodické riadenie podporných tímov
  • odbremenenie vedenia
  • spôsoby rozhodovania, spoluzodpovednosť, delegovanie
  • komunikácia a spolupráca v školskom tíme
  • komunikácia a spolupráca s rodičmi
  • komunikácia a spolupráca so zriaďovateľom
  • priestorové a materiálne zabezpečenie

Hlavné zistenia z mapovania sme prezentovali v každej škole, vrátane návrhov prioritných oblastí,  na ktoré mala nadviazať  nasledujúca servisná fáza. Školské tímy si z návrhov hlasovaním zvolili tri preferované prioritné oblasti.

  1. Cieľom servisnej fázy bolo navrhnúť a realizovať podporné služby pre rôznych členov školskej komunity podľa stanovených priorít a rozpracovaných akčných plánov s priebežným vyhodnocovaním kvantitatívnych a kvalitatívnych ukazovateľov. Medzi najčastejšie servisné aktivity patrili:
  • praktické semináre, workshop a webináre
  • návštevy iných škôl (exkurzie)
  • programy profesijného rozvoja
  • metodická a špeciálnopedagogická pomoc vo vyučovaní
  • koučing vedúcich zamestnancov
  • organizovanie pobytových podujatí pre zamestnancov a zamestankyne škôl
  • podpora organizovania aktivít a podujatí pre žiakov a rodičov
  1. Hodnotiaca fáza projektu spracovávala skúsenosti z viacročnej spolupráce so školami a komunitami. Jej ambíciou bolo zanalyzovať procesy, výsledky a dopady aktivít a podporných služieb. Prípadové štúdie jednotlivých škôl sme skombinovali s uceleným návrhom systémovej podpory škôl a nasledovnými odporúčaniami pre vzdelávaciu politiku:
  • vytvorenie funkčného inštitucionálneho rámca na regionálnej úrovni, v ktorom bude pôsobiť dostatočne početný a kvalifikovaný odborný personál na poskytovanie podpory školám;
  • nastavenie podporných služieb po detailnom zmapovaní vnútorného prostredia a potrieb škôl a participatívnom stanovení prioritných oblastí rozvoja;
  • flexibilné poskytovanie podporných aktivít podľa možností, kapacít a „objednávky“ školy a jej jednotlivých aktérov;
  • aplikovanie vhodných hodnotiacich, sebahodnotiacich a meracích nástrojov na vyhodnocovanie progresu, výsledkov a dopadov podporných aktivít a ich reflexiu;
  • zdieľanie príkladov dobrej praxe a škálovanie osvedčených postupov pre školy s podobnými prioritami a rozvojovými cieľmi;
  • zabezpečenie nárokovateľného financovania podporných služieb pre školy.

pdf

Schools for All_About the Project_ENG

Newsletter

Ak chcete dostávať viac informácií o našich vzdelávacích a kultúrnych projektoch a činnosti Nadácie Milana Šimečku, vyplňte, prosím, nasledujúce údaje. Ďakujeme!

Partneri

Človek v ohrození PAIDEIA Holandské kráľovstvo Veľvyslanectvo USA na Slovensku Nadácia Pontis Nadácia otvorenej spoločnosti Fond na podporu kultúry národnostných menšín Slovenský inštitút mládeže Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky Nadácia mesta Bratislavy Fond pre vnútornú bezpečnosť EEA Grants Európska únia Ministerstvo školstva Slovenskej republiky Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky Bratislavský kraj Fond na podporu umenia Anne Frank house Nadácia Tipsport Joods Humanitair fonds