Ako členská organizácia platformy Places to Grow – A Catalyst for Excellence in Early Childhood Development sme prostredníctvom projektu Mapovanie inkluzívnej praxe v školách a samosprávach zisťovali, akým bariéram čelia školy a samosprávy v úsilí reagovať na rozmanité potreby školských komunít , resp. obyvateliek a obyvateľov. Zároveň nás zaujímali príležitosti s potenciálom inkluzívnu prax rozširovať. Poukazovali sme na lokálne vzťahy aj verejné politiky v snahe objasniť širší kontext projektov na podporu raného vývinu.
V spolupráci so 6 samosprávami a 10 školami na západnom, strednom aj východnom Slovensku sme s výskumným tímom viedli sériu individuálnych rozhovorov a fokusových skupín založených na kvalitatívnom výskumnom dizajne: v školskom prostredí individuálne rozhovory s vedením a odbornými zamestnancami, fokusová skupina s učiteľkami a učiteľmi, na úrovni samospráv individuálne rozhovory so starostkami a starostami a tri fokusové skupiny (zástupcovia samosprávy, zástupcovia angažovanej verejnosti, zástupcovia širokej verejnosti). Počas rozhovorov a fokusových skupín nás zaujímali názory a skúsenosti viažuce sa na témy :
Výskumná definícia sociálnej inklúzie
Sociálnu inklúziu vnímame ako proces, ktorého podstatou je vytváranie podmienok pre plnohodnotné zapojenie všetkých jednotlivcov a sociálnych skupín do života v spoločnosti. Za plnohodnotné zapojenie považujeme zapojenie, ktoré reflektuje individuálne predstavy a potreby každého jednotlivca, vedie k jeho alebo jej ďalšiemu sebarozvoju, odohráva sa v medziach zákona a všeobecne akceptovaných spoločenských noriem a nie je limitované diskrimináciou zo strany iných jednotlivcov, skupín, alebo sociálnych štruktúr v spoločnosti. Sociálnymi skupinami myslíme voľné alebo inštitucionalizované zoskupenia jednotlivcov, ktorých spája jeden alebo viacero aspektov ich osobnej identity, ako napríklad vek, etnická príslušnosť, farba pokožky, sexuálna orientácia, politické presvedčenie, telesné alebo mentálne dispozície a znevýhodnenia, či aktuálne vykonávaná sociálna rola (napr. mladé rodiny, osoby poskytujúce starostlivosť, zamestnanci, nezamestnaní, seniori apod.). Za život v spoločnosti považujeme predovšetkým prístup k základným službám a inštitúciám (napr. vzdelávanie, zdravotná starostlivosť, apod.), ako aj zapojenie sa do komunitného života a podieľanie sa na spravovaní vecí verejných (napr. formou účasti na komunálnych voľbách, komunikácie so samosprávou alebo účasti v školskom parlamente apod.).
Podstata sociálnej inklúzie spočíva v balansovaní medzi dvoma základnými princípmi vedúcimi k väčšej spoločenskej spravodlivosti: 1. princípom rovných príležitostí (z angl. equal opportunities), ktorý zabezpečuje každému jednotlivcovi a sociálnej skupine rovný prístup k zapojeniu sa do života v spoločnosti, a 2. princípom vyrovnávania šancí (z angl. affirmative action), ktorý pomáha jednotlivcom a sociálnym skupinám so znevýhodnením vyrovnať ich štartovaciu čiaru a tým aj šance na plnohodnotné zapojenie sa do života v spoločnosti. Oba princípy prispievajú k zabezpečeniu rovnosti a sociálnej spravodlivosti (z angl. equity) pre všetkých.
Dimenzia sociálnej inklúzie
V rámci procesu sociálnej inklúzie rozlišujeme niekoľko dimenzií, ktoré zachytávajú rôzne úrovne presadzovania inkluzívneho prístupu. Jedná sa o:
Jednotlivé úrovne presadzovania inkluzívneho prístupu sa navzájom dopĺňajú a nadväzujú na seba. V praxi sa však môže stať, že schopnosť samosprávy/školy presadzovať inkluzívny prístup sa môže v rámci jednotlivých úrovní líšiť. Napríklad samospráva/škola dokáže kvalitne zmapovať potreby, ale nemá vytvorené mechanizmy na ich pretavenie do tvorby politík alebo prijímania rozhodnutí. Alebo samospráva/škola vníma rozmanitosť potrieb, ale niektoré z nich týkajúce sa konkrétnych jednotlivcov alebo skupín nevníma ako prioritné na riešenie. Pre účely výskumu je preto potrebné posúdiť schopnosť samosprávy/školy presadzovať inkluzívny prístup v rámci každej dimenzie osobitne a zároveň v ich vzájomnej prepojenosti.
Ciele výskumu
Ak chcete dostávať viac informácií o našich vzdelávacích a kultúrnych projektoch a činnosti Nadácie Milana Šimečku, vyplňte, prosím, nasledujúce údaje. Ďakujeme!