Nadácia Milana Šimečku od svojho vzniku buduje svoje aktivity na princípoch pamäťového vzdelávania a zdôrazňuje hodnotu ľudských príbehov – takzvaných „malých dejín“ – ktoré tvoria základ aj jej vzdelávacích programov. V roku 1995, v spolupráci s Fortunoff Video Archive for Holocaust Testimonies, začala skúmať a zaznamenávať svedectvá Židov a Rómov, ktorí prežili holokaust. Tento projekt sa stal základom pre vzdelávací program, v ktorom sa téma holokaustu stala nosným prvkom. V roku 2005, v spolupráci s Anne Frank House, nadácia začala realizovať projekt putovnej výstavy o Anne Frankovej, ktorú autori neskôr doplnili o príbehy súčasnej mládeže, aby spojili minulosť so súčasnosťou. Tieto aktivity využívajú pamäťové vzdelávanie, ktoré je kľúčové aj pre ostatné nadačné vzdelávacie aktivity. Napriek tomu, že sú princípy pamäťového vzdelávania v nadácii dlhodobo prítomné, pociťovali sme potrebu priblížiť a porozumieť princípom pamäťového vzdelávania v európskom kontexte, zadefinovať pamäťové vzdelávanie v našich podmienkach, stanoviť si, ako prácu s pamäťovým vzdelávaním v budúcnosti rozvíjať, a tak postupne ustáliť tento pojem nielen medzi učiteľmi, ale aj v samotnom vyučovacom procese.
Táto vízia sa stala základom projektu Erasmus+ Remembrance Education and Diversity, ktorý sme realizovali od septembra 2022 do septembra 2024 v spolupráci s Filozofickou fakultou Univerzity Karlovej v Prahe.
Projekt zahŕňal široké spektrum aktivít zameraných na podporu pamäťového vzdelávania vo vyučovaní. Počas tohto obdobia sme uskutočnili sériu webinárov zameraných na témy ako každodenný život v období socializmu, propaganda, pamätné dni či občiansky aktivizmus. Zorganizovali sme prezenčné tréningy v Bratislave a Košiciach, ktoré boli obohatené o lokálne dejiny, príbehy a pamätné miesta. Vyvrcholením projektu bola letná učiteľská konferencia Smútok a radosť z dejín, ktorá poskytla priestor na otvorenú diskusiu o pamäťovom vzdelávaní, ale taktiež nové podnety k tomu, ako môžeme prostredníctvom minulosti rozvíjať empatiu, porozumenie a spoluprácu medzi súčasnými mladými ľuďmi.
V rámci projektu sme vytvorili dva kľúčové vzdelávacie výstupy. Metodická príručka Ako učiť o smútku a radosti z dejín? ponúka päť praktických vzdelávacích aktivít, ktoré učiteľom umožňujú viesť diskusie o vybraných historických témach, aj v kontexte dnešných spoločenských výziev.
Interaktívna prechádzka iWalk Banská Bystrica, dostupná v plnom znení v aplikácii iWalk, približuje historické udalosti druhej svetovej vojny prostredníctvom konkrétnych miest a svedectiev preživších holokaustu dostupných v archíve USC Shoah Foundation.
Jedným z hlavných prínosov projektu je aj vznik novej učiteľskej komunity, ktorá prejavila záujem rozvíjať sa v oblasti pamäťového vzdelávania. Táto komunita má potenciál ďalej rásť a prispievať k prehlbovaniu hodnôt kritického myslenia a empatie medzi mladými ľuďmi.
Projekt Erasmus+ Remembrance Education and Diversity bol pre nás výnimočnou príležitosťou nielen rozvíjať pamäťové vzdelávanie, ale tiež vytvárať nové mosty medzi slovenským a českým učiteľským prostredím. Veríme, že jeho výstupy budú mať dlhodobý prínos pre vzdelávanie a našu spoločnosť.
Ďakujeme všetkým, ktorí sa na projekte podieľali. Špeciálne poďakovanie patrí nášmu partnerskému tímu, ktorý tvorili výnimoční a inšpiratívni ľudia. Menovite Čeněk Pýcha, Tereza Arndt, Bohumil Melichar, Anna Macourková, Václav Sixta.
Tešíme sa na ďalšiu spoluprácu, nové výzvy a možnosti rozvoja v oblasti pamäťového vzdelávania.
Uvedené projektové aktivity a vzdelávacie výstupy vznikli vďaka projektu Erasmus+ Remembrance education and Diversity
(KA210-SCH – Small scale partnerships in school education, ID KA210-SCH-BFF29BE1 D). Našim projektovým partnerom bola Filozofická fakulta Karlovej Univerzity v Prahe.
Ak chcete dostávať viac informácií o našich vzdelávacích a kultúrnych projektoch a činnosti Nadácie Milana Šimečku, vyplňte, prosím, nasledujúce údaje. Ďakujeme!